Ik heb een vraag
Adresgegevens
Dokter van Dalelaan 12
3851 JB Ermelo
0341 – 799 909 Contact Ik heb een vraag
Kind

Gezondheid en bewegen

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en de ontwikkeling van je kind. Kinderen houden van klimmen, rennen en ontdekken.

Bewegen is goed voor de conditie

Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van je kind. Een goede conditie zorgt ook voor een betere weerstand. Daardoor word je minder snel ziek. Door te bewegen traint je kind de spieren, zoals de arm- en beenspieren en de hartspier. Het is ook goed voor de ademhaling en de bloedsomloop.

Hoeveel beweging heeft je kind nodig?

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad hebben basisschoolkinderen elke dag minimaal een uur matig of zwaar intensieve beweging nodig om gezond te blijven. Buitenspelen, naar school fietsen en wandelen zijn goede manieren om meer te bewegen. De Gezondheidsraad adviseert ook dat kinderen minimaal drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen. Meer informatie over de beweegrichtlijnen is te vinden op Allesoversport.nl.

Matig intensieve inspanning

Bij matig intensieve inspanning gaat je kind wat sneller ademen en gaat de hartslag omhoog. Je kind kan nog wel makkelijk praten. Voorbeelden van matig intensieve activiteiten zijn:

  • wandelen (boswandeling, speurtocht, naar vriendjes lopen);
  • fietsen (naar school);
  • helpen in het huishouden (grasmaaien, stofzuigen).

Zwaar intensieve inspanning

Bij zwaar intensieve inspanning gaat je kind veel sneller ademen en stijgt de hartslag flink. Je kind heeft moeite om hele zinnen nog makkelijk uit te spreken. Voorbeelden van zwaar intensieve inspanning zijn:

  • sporten bij een vereniging (turnen, hockey, tennis);
  • zelfstandig of met vrienden sporten (hardlopen, voetballen, skaten);
  • gymles op school.

Spierversterkende activiteiten

Dit zijn bewegingen die de spieren versterken. Voorbeelden van spierversterkende activiteiten die geschikt zijn voor basisschoolkinderen:

  • een bal overgooien;
  • in het klimrek slingeren;
  • krachttraining (denk aan gewichtheffen) maar dan wel onder professionele begeleiding van een fitnessinstructeur of fysiotherapeut.

Botversterkende activiteiten

Dit zijn bewegingen die de botten versterken. Voorbeelden van botversterkende activiteiten die geschikt zijn voor basisschoolkinderen:

  • touwtjespringen;
  • traplopen;
  • dansen.

Laat je kind meer bewegen

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je kind niet te veel zit. Laat je kind na elk half uur zitten even opstaan om te bewegen. Bijvoorbeeld om een glas water te halen, een paar kniebuigingen te doen of om te springen op de plaats.

Je kunt je kind meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten beoefenen of door het buiten te laten spelen. Bij buitenspelen bewegen kinderen meer, doordat ze de vrijheid en de ruimte hebben. Buitenlucht is ook nog eens gezond en je kind leert er ook andere kinderen door kennen.

Op zoek naar beweegtips voor ouders en kinderen voor alle seizoenen? Kijk dan op Allesvoorsport.nl. Op de iGrow App van TNO vind je meer tips over bewegen en leuke speelplekken bij jou in de buurt.

Beeldschermtijd

Kinderartsen raden tv-kijken of computeren niet af, maar het is belangrijk dat jij en je kind rekening houden met het volgende:

  • Laat je kind regelmatig van houding wisselen. Een goede houding is op de grond op de buik, maar ook zittend aan een tafel of liggend op de bank met de nek ondersteund.
  • Zorg voor voldoende beweging.
  • Beperk beeldschermtijd bij kinderen van 4 tot 12 jaar tot maximaal 2 uur per dag.
  • Het is belangrijk dat je kind niet te lang achterelkaar voor een beeldscherm zit, zoals de tablet of telefoon. Oogartsen wijzen op het gevaar van bijziendheid. Daarom is het advies: kijk na 20 minuten beeldschermtijd altijd minimaal 20 seconden in de verte en speel tenminste 2 uur per dag buiten. Door deze 20-20-2 regel is de kans op bijziendheid kleiner.
  • Het is nog niet bekend wat de effecten zijn van de straling van mobiele telefoons.
  • Je kind leert gezond gedrag makkelijker aan en houdt het vol wanneer je dit als ouders stimuleert.
Betrouwbare bron Opvoedinformatie Nederland zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 0341 – 799 909 of stel hier je vraag